Maaslandcollege ontvangt opnieuw senior-certificering voor tweetalig onderwijs op alle niveaus
Met trots laat het Maaslandcollege opnieuw zien dat het tot de top van het tweetalig onderwijs (TTO) in Nederland behoort.
Erkenning op alle niveaus
Onlangs bracht een inspectieteam van Nuffic, de organisatie die het TTO in Nederland ondersteunt en certificeert, een bezoek aan de school. Daarbij werd de volledige tweetalige afdeling beoordeeld, van mavo tot vwo. Het resultaat: een verlenging van de certificering voor de onder- en bovenbouw van havo en vwo én voor het eerst een officiële certificering voor de mavo-afdeling.
Trots op rijke onderwijstraditie
‘Het Maaslandcollege is een van de oudste TTO-scholen van Nederland, en dat vervult ons met trots’, vertelt conrector Floor Pluijmers. ‘De certificering op alle niveaus bevestigt de hoge kwaliteit van ons onderwijs en onze inzet om leerlingen in een rijke, stimulerende leeromgeving te begeleiden.’
TTO-seniorschool: een kwaliteitskeurmerk
Als TTO-seniorschool voldoet het Maaslandcollege al jarenlang aan de strengste kwaliteitscriteria van Nuffic. Deze status wordt toegekend aan scholen met bewezen ervaring, een stevig curriculum en een breed internationaal netwerk. De nieuwe certificering, nu ook voor mavo, onderstreept dat het Maaslandcollege deze hoge standaard op alle niveaus waarmaakt.
Brede opzet en internationale oriëntatie
De inspecteurs van Nuffic spraken hun waardering uit over de brede opzet van het programma. Zo werd er onder meer lof uitgesproken over de gevarieerde keuze aan vakken, studiereizen en extracurriculaire activiteiten. De lessen zijn doordacht vormgegeven volgens de CLIL-methodiek (Content and Language Integrated Learning), waarbij vakinhoud en taalontwikkeling hand in hand gaan. Ook werd er gesproken met leerlingen uit verschillende leerjaren. Georgina Oosthoek, coördinator TTO: ‘De commissie was onder de indruk van de taalvaardigheid van onze leerlingen. Ze konden zich vloeiend uitdrukken in het Engels en gaven blijk van een sterk reflectief vermogen op hun leerproces binnen TTO. Dat is precies waar tweetalig onderwijs voor staat.’
Een leerling uit 5 vwo verwoordde het treffend: ‘Ik merk dat ik niet alleen beter Engels spreek, maar ook anders leer denken. Het helpt me bij veel meer dan alleen talen.’
Pluijmers en Oosthoek besluiten: ‘We zijn ongelooflijk trots op onze collega’s, leerlingen en de gezamenlijke inzet die dit mooie resultaat mogelijk maakt.’

Op de foto: Leerlingen volgen een Engelstalige les van mevrouw Oosthoek, docente Engels, native speaker en coördinator tweetalig onderwijs (TTO) aan het Maaslandcollege.