Gezonde school

We zijn een gezonde school. Dat zeggen we niet alleen, we laten het ook zien. Een goed voorbeeld is onze kantine, die voldoet aan de richtlijn ‘Gezonde Schoolkantine’.

In de kantine zijn gezonde én lekkere producten te koop, zoals broodjes gezond, fruitmixen en smoothies. Ook vind je er allerlei soorten water (met of zonder smaakje) en light drankjes. Even snel je dopper vullen met koud water? Dat doe je aan de (gratis) watertap.

Gezond eetpatroon

Natuurlijk vind je niet alléén gezonde producten in onze kantine. Want af en toe ‘zondigen’ met een saucijzenbroodje of chocoladereep mag best. Als je de volgende keer weer kiest voor een gezonde meergranenreep, ben je alsnog goed bezig. Zo zorgen we samen voor een gezond eetpatroon.

Beweging is belangrijk in een gezonde levensstijl. Daarom werken we samen met JOGG. JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht. We stimuleren bijvoorbeeld dat je op de fiets naar school komt. Zo investeer je in je gezondheid, nog vóórdat je schooldag begint. Mooi meegenomen!

Onze school is rookvrij. Dat betekent niet dat er niemand rookt. Het houdt wel in dat er niemand rookt in of om het schoolgebouw. Daar zijn we best streng in. Zien we leerlingen of docenten roken? Dan spreken we hen erop aan. Hetzelfde geldt voor het gebruik van alcoholhoudende drank of drugs: ook dat tolereren we niet.

Ook in de lessen besteden we aandacht aan gezondheid. Denk aan een thema als roken of verslaving tijdens de lessen levensbeschouwing en biologie. Op die manier maken we van gezondheid een thema voor iedereen.

Wist je dat verschillende leerlingen op hoog niveau sporten? Soms zelfs landelijk. Daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op. Net als op leerlingen die namens onze school meedoen aan sporttoernooien, zoals de Olympic Moves: de grootste schoolcompetitie van Nederland!

Wist je dat we een eigen Klimaatclub hebben? Dat is een actieve groep leerlingen en docenten die met allerlei duurzaamheidsthema’s bezig zijn, zoals afvalinzameling, goede isolatie en gezonde ventilatie. Ze discussiëren met elkaar en maken plannen.

De Klimaatclub vindt bijvoorbeeld dat de gemeente plastic afval moet ophalen op onze school. Op dit moment gebeurt dat nog niet. Maar: dankzij de Klimaatclub zijn we wél in gesprek met de gemeente om dit op te pakken. En dat is precies wat de leden van de Klimaatclub willen: een verschil maken.

Al vele jaren hebben we het vignet ‘Gezonde School’. De Gezonde School is een programma dat scholen helpt om te werken aan een gezonde leefstijl. Dat gebeurt via negen thema’s, zoals ‘voeding’, ‘bewegen en sport’ en ‘roken-, alcohol- en drugspreventie’. Voldoe je als school aan één van die thema’s, dan ontvang je het vignet. Leuk weetje: onze school voldoet aan maar liefst acht van de negen thema’s!